مطالعه تطبیقی پوسترهای شیگئو فوکودا و روش های ایجاد خطای دید*
نویسندگان
چکیده
چکیده شیگئو فوکودا از نوابغ طراحی گرافیک ژاپن در زمان معاصر است. این هنرمند به منظور افزایش تأثیر مضاعف در مخاطبان آثارش، فرمها و اشکال را به گونهای با یکدیگر ترکیب کرده است که دارای روابط پیچیده، غیرواقعی و غیرقابل تصور باشند و ذهن مخاطب را درگیر خود سازند. این مقاله بر مبنای روش تطبیقی- تحلیلی به بررسی پوسترهای این هنرمند پرداخته و این فرضیه را مطرح میسازد که فوکودا از روشهای مختلف تکنیک خطای دید که عبارتند از تصاویر دو پهلو، بافتهای دو پهلو، تصاویر دو پهلوی سهبعدی، تصاویر غیرممکن، تداخل شکل و زمینه و تصاویر متداخل کمک گرفته و توانسته تصاویری مبهم و گمراهکننده ایجاد نماید. در جهت اثبات فرضیه، در ابتدا خطای باصرهی هندسی و تصویری توضیح داده شده و در ادامه انواع روشهای خطای دید معرفی و با پوسترهای فوکودا مورد قیاس قرار گرفتهاند. در این مقایسه سعی شده توضیحات مربوط به نحوهی استفادهی هنرمند از روشهای مذکور در فرآیند طراحی به صورت آموزشی و کاربردی ارائه گردند تا بتواند مورد استفاده طراحان قرار گیرد. نتایج حاصله نشان داد که طراح، بیشتر از فن فضای مثبت و منفی و روابط تصویر و زمینه استفاده نموده و در بعضی موارد نیز با ایجاد روابط غیرمنطقی بین پارهخطهای یک چند وجهی باعث ایجاد شگرد بصری در آثارش شده است.
منابع مشابه
مطالعه تطبیقی پوسترهای شیگئو فوکودا و روشهای ایجاد خطای دید*
چکیده شیگئو فوکودا از نوابغ طراحی گرافیک ژاپن در زمان معاصر است. این هنرمند به منظور افزایش تأثیر مضاعف در مخاطبان آثارش، فرمها و اشکال را به گونهای با یکدیگر ترکیب کرده است که دارای روابط پیچیده، غیرواقعی و غیرقابل تصور باشند و ذهن مخاطب را درگیر خود سازند. این مقاله بر مبنای روش تطبیقی- تحلیلی به بررسی پوسترهای این هنرمند پرداخته و این فرضیه را مطرح میسازد که فوکودا از روشهای مختلف تکنی...
متن کاملویژگی های تجسمی و محتوایی پوسترهای شیگئو فوکودا با تکیه بر نمادپردازی و ترکیب
مسئله اساسی در پژوهش حاضر شناخت ویژگی های تجسمی و محتوایی پوسترهای شیگئو فوکودا با تکیه بر نمادپردازی و ترکیب است و هدف آن بررسی عناصر تجسمی و نوع ترکیب بندی بارز در این پوسترها، ویژگی های محتوایی به کار رفته در هر یک از آن ها و نیز مطالعه ی مفاهیم و معانی تصاویر نمادین موجود در آثار این هنرمند می باشد که در نهایت موجب استخراج نقوش نمادینی می شود که در انتقال بهتر مفهوم و پیام پوسترها تاثیر گذا...
بررسی تطبیقی فرهنگ بصری، در پوسترهای دفاع مقدس و پوسترهای انگلستان درجنگ جهانی اول
درجهان معاصر، بسیاری از اشکال هنرهای تجسمی نه تنها با اهداف زیباییشناسانه بلکه با تأکید بر فرهنگ بصری، توصیف، تحلیل و تفسیر میشوند، در مطالعات فرهنگ بصری، تمرکز در معنای فرهنگی تصویر برتر از ارزش زیباییشناختی آن بوده و روابط فرهنگی بین تصاویر و مخاطب مورد بررسی و کنکاش قرار میگیرد، به همین سبب مطالعة فرهنگ بصری، به یک زمینة غالب تحقیق در علوم انسانی و هنر تبدیل شده است. از آنجا که ج...
متن کاملمطالعه تطبیقی شکل و محتوای پوسترهای اعتقادی در جوامع انقلابی: شوروی، چین، کوبا و ایران
مارک آلموند میگوید، مهمترین انقلابهای قرن بیستم، انقلاب کشورهای شوروی، چین و ایران هستند. همچنین انقلاب کوبا، متاثر از انقلاب کمونیستی در شوروی و چین بوده است. در زمان وقوع انقلاب شوروی و چین، مهمترین رسانهای که میتوانست پیام این انقلابها را به جهان برساند، پوستر اعتقادی(propaganda) بود. مهمترین علت استفاده از این رسانه، توجه رهبران انقلابی به آن و آگاهی از تاثیر این هنر بر عامه مردم ب...
متن کاملمطالعه تطبیقی مفاد آیه عرف در دید مفسران شیعه و اهل تسنن
دانشمندان شیعه امامیه به اتفاق عرف را در حوزه تعیین مفاهیم گزاره های فقهی دارای اعتبار و حجت می دانند، و بنا بر نظر برخی از اصولیان و فقهای بزرگ عرف افزون بر این در حوزه تشخیص مصادیق نیز حجت است. در مقابل، دانشمندان شیعه امامیه به صراحت منکر کارآیی عرف به عنوان منبعی از منابع فقه و استنباط احکام هستند. اما مذاهب اهل تسنن با وجود اختلاف های درونی کم و بیش عرف را به عنوان یکی از منابع فقه در کنار...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمیناشر: پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران
ISSN 2228-6039
دوره 19
شماره شماره1 2014
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023